top of page
חיפוש

למה הכלב נוהם עליי...? על נהמות, גרגורים ומה שביניהם

מאמר שנכתב עבור פורטל ביופט https://www.biopet.co.il/


אתחיל ברשותכם מהמסקנה הסופית, נהמות הן דבר חשוב! הן אמצעי תקשורת בו משתמש הכלב ועלינו להבין את משמעותן, לטפל בסיבה שהובילה אליהן ובשום פנים ואופן לא להעניש עליהן. מבולבלים? מופתעים? בואו נתחיל מהתחלה!


מדוע כלבים נוהמים?

כשסיטואציה מסויימת מול אדם אחר לא נעימה לנו, כאשר אנו מוצפים, עצובים, כועסים, כואבים ורוצים להיות לבד, אנחנו יכולים פשוט לומר זאת, על מנת שהאדם מולנו יבין ויתרחק. הכלב שלנו עושה אותו הדבר, רק בשפת הכלבים. כאשר לא נוח לו בסיטואציה מסויימת, כאשר הוא מפחד, מרגיש מאויים, סובל מכאבים וצריך שנתרחק, הוא משתמש בשפת גוף כדי לשדר סימני אזהרה שמשמעותם היא "לא נוח לי כרגע, בבקשה תתרחקו, אני מבקש בצורה הכי עדינה שאני יכול...". סימנים אלו כוללים בין היתר: ליקוק שפתיים, הפניית ראש, הקשחת מבט, הסטת הגב אלינו, קפיאה של הגוף ועוד. אם אנו לא מכירים שפת גוף כלבית או התעלמנו מסימני האזהרה העדינים האלו, הכלב עלול לעבור לשלב הבא ולנהום כדי לסמן לנו להתרחק.


מה לא עושים?

לא מענישים כלב שנוהם!

לעיתים קרובות האינסטינקט הראשון שלנו מול הכלב הנוהם (חוץ מלברוח ממנו) הוא לצעוק עליו ולהעניש אותו כדי שיבין שזו לא התנהגות המקובלת עלינו. לרוע המזל, התגובה הזו שלנו לעתים קרובות גורמת לדיכוי סימני האזהרה –הכלב יפסיק להזהיר כשלא נוח לו בסיטואציה מסויימת, ואז...? ניחשתם נכון! בפעם הבאה, אם לא תהיה לו ברירה, הוא עלול לנשוך ללא אזהרה!! (ובמילים אחרות: הכלב למד שאסור לו להזהיר אותנו כי אחרת יענש ולכן כשאנו דוחקים אותו לפינה בסיטואציות שקשות עבורו, הוא עובר לאמצעי ההרחקה הבא –הנשיכה...).

*כמובן שענישה גם יכולה להסלים את התוקפנות של הכלב באופן כללי ולחבל בקשר שלנו איתו לאורך זמן.


אז מה כן עושים ואיך גורמים לכלב לא לנהום?


1. אם הכלב נוהם עליכם, הפסיקו את מה שאתם עושים באותו הרגע! המתינו עד שהוא נרגע, ואז התרחקו, אם הוא נוהם על מישהו אחר, התרחקו עם הכלב מאותו גורם. חשוב להבין – באמצעות המרחק שאתם לוקחים, אתם מתגמלים את ההתנהגות הרגועה של הכלב ולא את הנהימות וכמובן עוזרים לו לצאת מהסיטואציה הלא נעימה עבורו.


2. נסו לזהות את הסיבה לכך שהכלב נוהם ולטפל בה כאמור, הכלב מנסה להגיד משהו כשהוא נוהם. המפתח לטיפול נכון בסיטואציה, הוא לא לדכא את הנהמות, אלא להתמודד עם הבעיה שהובילה אליהן מלכתחילה. נסו למנוע מהכלב להיות חשוף לאותו גורם או מצב מלחיץ ופנו בהקדם למאלף(ת) ומטפל התנהגותי העובד בשיטות מבוססות חיזוקים. בתהליך עבודה נכון, תוכלו לשנות לכלב את הרגש, על מנת שיבין שאין לו שום סיבה לחשוש, להיות מפוחד או מאויים. אם הכלב יסמוך עליכם, אז סביר להניח שלא תהיה לו סיבה לנהום ולהזהיר.


* להלן מספר סיבות נפוצות שיכולות לגרום לכלב לנהום:

כאב: כלב שסובל מכאב, פציעה, או מחלה כלשהי עלול לנהום כשניגע או נתקרב לאיברים מסוימים בגופו. במקרה שהכאב/המחלה לא מאובחנים, חשוב להיות ערים לתסמינים אחרים, כמו ירידה במשקל ובתיאבון, עייפות, נשירת שיער, התקרחות, ליקוק אזורים מסויימים בגוף. במקרה שיש חשד, מומלץ להגיע באופן מיידי לווטרינר.

פחד: נהמות רבות נובעות מפחד. זה יכול להיות פחד מאנשים ספציפיים (גברים, ילדים קטנים, אנשים עם כובעים וכו'....), פחד מכלבים, פחד ממצבים מלחיצים, כגון רעשים מסויימים, רעמים, ביקור אורחים, ילדים משתוללים ועוד.

שמירה על טריטוריה: הכלב עלול לנהום בכל פעם שהוא מרגיש שמישהו חודר לשטח הנתפס מבחינתו כשטח שלו (חצר, חדר בבית, ספה, מיטה...).

שמירה על משאבים: הכלב עלול לנהום כשמישהו מתקרב אליו בזמן שהוא אוכל, משחק, לועס עצם או צעצוע האכלה. אגב, משאב יכול להיות גם בן משפחה שהכלב שומר עליו.

נהימות מתוך משחק: יש כלבים שנוהמים באופן טבעי כשהם משחקים ונהנים, למשל כלבים המשחקים זה עם זה או כלב המשחק עמנו בחבל. בכל מקרה יש לשים לב שהנהמות לא גולשות לתוקפנות.


3. צמצמו את גורמי הלחץ בעולמו של הכלב

במקביל לטיפול התנהגותי עם מאלף וכל עוד אתם מנסים לטפל בבעיה ולשנות את הרגש של הכלב, הימנעו ככל האפשר ממצבים מלחיצים עבורו ביומיום.

לדוגמה אם מדובר בכלב שמפחד מכלבים, אל תקרבו אותו לכלבים אחרים, נסו לטייל בשעות שיש בהן פחות כלבים בחוץ ואם ניתן טיילו בשטחים פתוחים בהם אין הרבה כלבים (או שאפשר בקלות להתרחק מהם). אם זה כלב שמפחד מזרים, השתדלו להימנע מאירוח של כמה אנשים בו זמנית או כל מצב אחר של המולת אנשים שעלולה להפריע לו. אם זה כלב שמפחד מרעשים ספציפיים מחוץ לבית, סגרו את החלונות במהלך היום, בעת הופעת הרעשים (לדוגמה עבודות בכביש, סופת רעמים, פינוי אשפה וכו').


זכרו שלחץ הוא דבר שמצטבר; זה לא רק הטריגר המידי שגורם לכלב לנהום ולהגיב בתוקפנות, אלא שילוב של כל גורמי הלחץ שהוא חווה לפני כן.

ולסיום, אחזור שוב למשפט הפותח: נהמות הן דבר חשוב! עדיף כלב נוהם, שמזהיר אותנו מנשיכה מאשר כלב שנושך ללא אזהרה. הכלבים שלנו יודעים לדבר, אנו רק צריכים ללמוד את שפתם ולכבד אותה :)

7 צפיות0 תגובות
bottom of page