top of page
חיפוש

למה הכלב לא מקשיב לי? – טעויות נפוצות באימון כלבים

מאמר שנכתב עבור פורטל ביופט https://www.biopet.co.il/



התחלתם לאלף את כלבכם? איזה יופי! מעבר להתנהגויות החדשות שהכלב שלכם אוטוטו ילמד, האימון מהווה דרך נפלאה עבורו לפריקת אנרגיה ואמצעי נפלא עבורכם לחיזוק הקשר עימו.

ואז – תוך כדי אימון זה קורה: "הכלב לא מקשיב לי", "הוא עושה לי דווקא", "הוא מתוק אבל לא ממש חכם", הוא לא מבין כלום", "הוא מקשיבה רק כשיש לי אוכל ביד" וכו' וכו'...

נשמע מוכר...? מחשבות שעברו לכם בראש...?, התחלתם בצורה טובה ואז חוויתם תסכול כי הכלב לא הצליח במשימה...?

אתם לא לבד!

אני רוצה לדבר הפעם על כמה וכמה טעויות נפוצות שאנשים עושים בעת אילוף הכלב. הטעויות עשויות להיראות זניחות, אך למעשה הן יכולות להאט ולעכב את התקדמות הכלב והצלחתו בזמן התרגול. ההצעות שאביא במאמר – כיצד לתקן את אותן טעויות, יעזרו לכם לאמן את כלבכם בצורה טובה ויעילה יותר, כמו גם להנות מהאימון עצמו ומתוצאותיו.


טעות מס' 1: תדירות אימונים לא מספקת

אתם מתאמנים פעם בשבוע לכל היותר, או רק בשיעורי האילוף.

מה צריך לעשות?

הקפידו להתאמן עם כלבכם כל יום (או לפחות שלוש פעמים בשבוע), אימונים קצרים ופרודוקטיביים בני 5 עד 10 דקות. חזרתיות היא אחד המפתחות החשובים להצלחה.


טעות מס' 2: חוסר עקביות

אתם (או בני משפחתכם) מגיבים באופן שונה בכל פעם שההתנהגות מופיעה. חוסר עקביות מבלבלת את הכלב, הוא לא מבין מה אתם מצפים ממנו ועלולות להתפתח בעקבות כך התנהגויות לא רצויות נוספות.

לדוגמה: נניח שאתם קובעים כלל שאסור לכלב לעלות על הספה, אבל מדי פעם מאפשרים לו לעלות מסיבה זו או אחרת. בפעם הבאה שתעירו לו כשהוא עולה על הספה, הוא לא יבין למה רגע אחד מותר לו להתפנק וברגע אחר אסור לו ואתם כועסים עליו.

דוגמה נוספת: אתם מאפשרים לכלב לקפוץ עליכם משמחה כאשר אתם נכנסים הביתה, אך מצפים ממנו לא לעשות כן לבני משפחה אחרים או לאורחים (או אוסרים עליו לקפוץ רק כשאתם חוזרים מאירוע כלשהו עם בגדים יפים ונקיים).

מה צריך לעשות?

ליישר קו בין כל בני הבית לגבי הדרישות ולהיות עקביים (ורציונאליים).

עקביות כמו חזרתיות, היא אחד המפתחות החשובים להצלחה!

קבעו כללי יסוד לכל בני המשפחה עבור התנהגות מסויימת, למשל בכל פעם שאתם חוזרים הביתה, אתם נותנים לכלב תשומת לב רק אחרי שבקשתם ממנו לשבת והוא התיישב. כדי להגיע למצב כזה, אפשר לעשות תרגולים יזומים במהלך היום בזמן שנוח לכם – כלומר לתרגל יציאות וכניסות ברצף ולבקש מהכלב לשבת בכל פעם כשאתם נכנסים. אם הוא קפץ, צאו החוצה, סגרו את הדלת ותתרגלו מחדש וחוזר חלילה...אם יש צורך, ניתן לשלב בתרגול חטיפים טעימים כתגמול על הישיבה...ככל שתתרגלו, הכלב יבין מה עליו לעשות (לשבת, לא לקפוץ) כדי לקבל את תשומת ליבכם בעת כניסתכם הבייתה.

טעות מס' 3: חוסר סבלנות

אתם מצפים מהכלב ללמוד התנהגויות במהירות, בצורה מושלמת ומיידית, אך הופכים להיות מתוסכלים כשזה לא קורה בקצב שתכננתם.

מה צריך לעשות?

בדיוק כמו שאנחנו צריכים זמן ותרגולים חוזרים ונשנים על מנת ללמוד מיומנויות חדשות (לשחות, לרכוב על אופניים, לבשל וכו'), כך הכלב שלנו זקוק לתרגולים ולקצב שלו, על מנת ללמוד ולהטמיע התנהגויות חדשות.

התאזרו בסבלנות וזכרו שהכלב שלכם הוא בדיוק כמו ילד קטן שלומד לרכוב על אופניים.

אם הכלב שלכם מתקשה בתרגול, אולי זה לא זמן טוב לאימון? אולי משהו מציק לו? אולי הוא עייף? אולי יש הסחות דעת שמקשות עליו להתרכז? אולי התקדמתם מהר מדי? תוכלו לנסות לפרק את האימונים לחלקים קטנים יותר או להפסיק ולחזור להתאמן בזמן אחר. זכרו לשמור על תרגולים קצרים ולסיים תמיד בנימה חיובית.



טעות מס' 4: הרעלת אותות

אות היא מילה שלימדתם את הכלב להתנהגות מסויימת (מה שנקרא בפי חלקנו פקודה, כמו "שב", "בוא" וכו'). אות מורעל זה אות שיש לו קישור למשהו שהכלב רואה כמשהו שלילי ולכן הוא לא יגיב אליו, כי הוא רוצה להימנע מהחוויה הלא נעימה. למשל, סוף סוף לימדתם את הכלב "בוא", אבל עכשיו אתם משתמשים במילה כדי לזמן אותו למקלחת או לשים לו טיפות עיניים – שני דברים שהוא מתעב...ואז למחרת אתם מגלים שכשאתם מבקשים מהכלב "בוא" לטיול כמו שאתם רגילים, הוא כבר לא בא בשמחה, אלא מהסס או נמנע.

מה צריך לעשות?

להפסיק להשתמש באות הישנה וללמד מילה חדשה להתנהגות, שהמשמעות שלה תהיה אך ורק חיובית (למשל להחליף את המילה "בוא" במילה "אליי" ולהשתמש בה רק לקריאה לדברים שמחים, אוכל, חטיפים, טיולים, משחק, ליטוף וכו').


טעות מס' 5: לא מתרגלים בסיטואציות וסביבות שונות

טעות נפוצה היא לחשוב שאם הכלב שלנו למד התנהגות מסויימת, הוא יבצע אותה בכל מקום ובכל מצב: בבית, בחוץ, בסביבה רועשת, עם הסחות דעת (אנשים, קולות, רעשים, כלבים אחרים וכו’).


מה צריך לעשות? כל התנהגות שאתם מלמדים את הכלב, חשוב לתרגל במגוון מצבים והסחות דעת. תמיד כדאי להתחיל בסביבה סטרילית (בתוך הבית, ללא שום הסחות דעת) ובהדרגה להעלות את הקריטריונים, כלומר רק לאחר שהכלב מבצע ומבין לחלוטין את ההתנהגות הספציפית שלימדתם אותו בתרגול, ניתן להוסיף הסחות דעת (עדיין בתוך הבית), רק לאחר מכן תוכלו לצאת החוצה, להתאמן בסביבה מבוקרת ולהגדיל בהדרגה את מספר הסחות הדעת (מן הקלה אל הכבדה).

נקודה חשובה נוספת – כל עוד לא תרגלתם התנהגות מסויימת בסיטואציות שונות ועם הסחות דעת, אל תדרשו מהכלב בחיים האמיתיים (מחוץ לזמן האימון), את אותה רמה של ביצוע ההתנהגות, כמו שהוא הפגין בעת התרגול.

טעות מס' 6: חזרה על בקשות ברצף

מי מאיתנו לא מכיר את זה. הכלב לא נענה לבקשה הראשונה, אז אומרים לו ברצף את המילה, לדוגמה "לואי, שב, שב, שב". הבעייתיות בכך היא שהכלב לומד להתעלם מהבקשה או לא להגיב לה מייד.

מה צריך לעשות?

מבקשים רק פעם אחת, נקודה. אם הכלב לא מבצע את הבקשה, נחכה רגע ואז נבקש שוב. אם הוא ביצע – תנו לו תגמול על כך, אם הוא לא ביצע, חזרו שלב אחורה בתהליך הלימוד. אם הכלב מוסח ממשהו, נסו להשיג את תשומת ליבו תחילה ורק אז לומר לו את המילה.

טעות מס' 7: משתמשים בחטיפים כשוחד במקום כפרס

אתם מפתים את הכלב לביצוע התנהגות על ידי חטיף שאתם שמים לו מול העיניים. החטיף הופך למעשה לשוחד עבור הכלב ואז נשמעת הקריאה "הוא מקשיב לי רק כשיש לי אוכל ביד!"

מה צריך לעשות?

שלב השוחד צריך להיות קצר מאד, רק בתחילת לימוד ההתנהגות כדי לנתב את הכלב לפוזיציה הרצויה, למשל כשמלמדים "שב" שמים חטיף קצת מעל האף כדי שהכלב יבין שאנו רוצים שהאגן שלו ירד לרצפה. אחרי שהכלב מבין מה אנו רוצים ממנו, החטיף צריך להינתן רק כפרס, אחרי שהוא מתיישב (שולפים חטיף מהפאוץ' רק אחרי ביצוע ההתנהגות).


נקודה חשובה בנושא זה, לכל מי שתוהה האם תמיד נצטרך להשתמש בתגמול של חטיפים טעימים..? התשובה היא כן! אבל לא באותה תדירות. תמיד רצוי לתגמל בחיזוק שהוא בעל הערך הכי גבוה עבור הכלב (אצל כלבים לרוב זה מזון ולעיתים משחק, בדומה לנו – בני אדם, שהתגמול הכי משמעותי עבורנו על עבודה זה כסף ולא היינו רוצים להפסיק לקבלו...). בשלב בו הכלב כבר למד ויודע בצורה מעולה ההתנהגות כלשהי, נשתמש גם ב"פרסי חיים" כדי לתגמל אותו – הפרס יהיה משהו שהכלב רוצה ברגע נתון (למשל נבקש מהכלב "שב" והפרס יהיה: פתיחת הדלת כדי לצאת לטיול, גישה לשחק עם כלב אחר, הנחת קערת האוכל לפניו וכו'...).


זכרו עבודה נכונה שלכם, עם סבלנות, עקביות, התמדה ושימת לב לדברים שעלולים להפריע לאימון, תעזור לכלב שלכם להתקדם באימון ולהצליח. ההצלחה שלו היא ההצלחה שלכם.


אז...שיהיה בהצלחה!

3 צפיות0 תגובות
bottom of page