top of page
חיפוש

ניהול סביבת הכלב


מה זה ניהול סביבתי? לכלבים כמו לילדים (וכן, גם למבוגרים), לא תמיד קל לעשות את "הבחירות הנכונות", גם אם חונכו היטב ולמדו את כללי ההתנהגות / הנימוסים ואת כללי הזהירות. תפקידנו אם כן, הוא לעזור להם באמצעות שליטה על דברים מסוימים בסביבתם, כדי למנוע הופעה או החמרה של התנהגויות לא רצויות!


עם ילדים אנו מנהלים את הסביבה כל הזמן – לדוגמה: אם הסברנו לילד לא לגעת בבקבוק האקונומיקה, או לא להשתעשע עם קופסת הגפרורים, סביר להניח שבתור הורים אחראים, בכל זאת לא ניקח סיכון ונדאג לכך שלילד לא תהיה בכלל גישה לדברים אלו...

גם כלבים צריכים אותנו כהורים אחראים שמכוונים אותם בדרך הנכונה והבטוחה, אז אם קיימת בידינו האפשרות לעזור להם בכך, מדוע שלא נעשה זאת ?


מה כולל בין היתר ניהול סביבתי?

  • הרחקת דברים יקרי ערך (נעליים, פרטי לבוש, משקפיים, ספרים וכו').

  • מניעת גישה לאזורים או חפצים מסוכנים (תנור, מכשירים / כבלים חשמליים, תרופות, חומרים כימיים, כלי נשק).

  • מניעת גישה למקורות מזון שאינם של הכלב (אוכל על השיש, קערת החתול).

  • בתהליך גמילה מצרכים - תיחום כדי למנוע "תאונות".

  • באילוף משמעתי - שימוש ברצועה ארוכה / ברתמה, עבודה בסביבה נטולת גירויים בשלבי הלימוד הראשונים ועוד.

  • בטיפול בבעיות התנהגות מורכבות כתוקפנות – מינימום קירבה או חשיפה לטריגר שמעורר את ההתנהגות (כל עוד אנחנו בתהליך שיקומי ונתקלים בטריגר ב"מצבים יומיומיים" ולא בשיעור עם המטפל ההתנהגותי), למשל במקרה של כלב תוקפני לכלבים אחרים יש להימנע כמה שיותר במהלך הטיול, ממצבים בהם הכלב יוכל לגלות תוקפנות כלפי כלבים אחרים. ניהול סביבתי, אינו בא במקום חינוך ולימוד הכלב התנהגויות רצויות, אלא הוא תוסף חשוב ויעיל לתהליך הלמידה: הן להגדלת סיכויי ההצלחה בטיפול בהתנהגויות בעייתיות שאנו רוצים לשנות (לעיסות, גניבת מזון, שמירה על חפצים וכו'), הן בתרומה המשמעותית לגידול נכון ובריא של הכלב עם מינימום סטרס, סכנות והפתעות לא נעימות, והן לתחושה האישית שלנו- יחסים נפלאים ונטולי כעסים ומתחים עם כלבנו.

2 צפיות0 תגובות
bottom of page