top of page
חיפוש

משוך בחבל: על יתרונות המשחק הפופולרי לכלבים

עודכן: 8 באוק׳ 2021

רוצים לשחק עם כלבכם במשחק משיכות בחבל, אך מלבטים כי שמעתם דברים בגנות המשחק או שאינכם יודעים כיצד לשחק בצורה נכונה? הנה מאמר בשבילכם, שנכתב עבור פורטל PETNET


אתחיל דווקא במסקנה הסופית- משחק משיכה בחבל (Tug of war) הינו משחק מהנה ושימושי ביותר עבור כלבכם, בניגוד לדעה שנשמעת לעיתים בקרב מגדלי ומאלפי כלבים, המשחק אינו מעורר תוקפנות אלא להיפך יכול להפחית מתח בקרב כלבים פחדניים או תוקפניים, זאת בתנאי שהוא מתנהל לפי כללים וחוקים, ככל משחק אחר.



מהם היתרונות של משחק המשיכה בחבל?

מהווה פורקן מצוין לאנרגיה עודפת: משחק משיכות נותן לגיטימציה להשתוללות מבוקרת של הכלב. בצורה זו הכלב פורק אנרגיות בצורה נכונה ושמחה. זכרו, כלב עייף הוא כלב רגוע ומסופק, ופחות סביר שיפתח בעיות התנהגות הנובעות מעודף אנרגיה ושעמום. חשוב להכניס הפסקות קצרות של רוגע ולהימנע ממשחק פראי במיוחד, על מנת שהמשחק לא יצא מכלל שליטה.

מחזק את הקשר בין הבעלים לכלב: רוב הכלבים אוהבים לשחק משחקי משיכה ורוב האנשים אוהבים לשחק עם כלביהם. כל משחק או אינטראקציה חיובית עם הכלב מחזקים את הקשר בין הכלב לבעלים, על אחת כמה וכמה משחק שהכלב אוהב במיוחד.

מסייע ללימוד שליטה עצמית ולשימור התנהגויות רצויות: באמצעות המשחק ניתן לחזק התנהגויות של איפוק ורוגע כגון "שב" ו"חכה". הכלב לומד שעל מנת שהמשחק יתחיל, עליו לשבת ולחכות בסבלנות עד לשמיעת האות "קח". כמו כן אם הוא קופץ וחוטף את החבל, אנו לוקחים אותו ממנו ומחביאים מאחורי גבנו – כך הוא לומד שהתנהגות לא נאותה מפסיקה את הכיף. משחק שכזה, לפי החוקים, יכול לחזק אצל כלבכם שליטה עצמית ועמידה בפני גירויים – במקום לקפוץ ולחטוף הוא לומד להתאפק, לחכות לסימן מאיתנו ורק אז לתפוס את החבל. הרווחנו כלב שמראה מסוגלות לעמוד בפני גירויים שונים ולהציע התנהגויות רגועות על מנת לקבל גישה לגירוי מסוים.

משמש כחיזוק חיובי בזמן אימון: מעבר לעובדה שחשוב לשחק לעיתים קרובות לשם ההנאה שבמשחק עצמו, משחק משיכות (או משחק אחר) יכול לשמש כחיזוק משמעותי במהלך אימון ותרגול. המשחק יכול להחליף מזון בעת תרגול או להוות מחזק נוסף. מה גם שהמשחק משמר את ההתלהבות של הכלב במהלך התרגול. ניתן להשתמש במשחק לייצור מוטיבציה אצל הכלב לעשות דבר מה, לדוגמה לבוא "אליי"- נוכל ללמד את הכלב שכשקוראים לו מן החצר להיכנס פנימה אל תוך הבית, ה"כיף" שלו לא נגמר, אלא ממשיך בתוך הבית באמצעות משחק משיכות.

מסייע ללימוד עיכוב נשיכה (בעיקר עם גורים): ישנם כלבים, בעיקר גורים ומתבגרים שנושכים תוך כדי משחק. חובה עלינו לעזור לכלב להיפטר מהתנהגות זו כמה שיותר מוקדם וללמדו עיכוב נשיכה (רצוי תמיד להיוועץ במאלף מקצועי).אחת מהדרכים היא להראות לכלב באמצעות תרגילים יזומים ובאמצעות משחק, שהנחת שיניים על היד מובילה לתוצאות לא רצויות מבחינתו – הנחת שיניים גורמת להפסקת המשחק, קרי הפסקת הכיף. במקביל נראה לכלב מהי ההתנהגות שמובילה להתחדשות המשחק ולחידוש הכיף- רוגע ותפיסת החבל ללא מגע שיניים בעורנו.

מסייע לכלבים רגישים: באמצעות המשחק בחבל ניתן לרתום את תשומת ליבו של הכלב אלינו במקום שיתעניין בהסחות הדעת שמסביב. הדבר שימושי מאד בתהליך שיקומי של כלבים פחדניים, אשר נלחצים מגירויים סביבתיים שונים. לכלבים כאלו החבל יכול לשמש כמסייע בשחרור לחצים ובבניית ביטחון עצמי. רצוי לעודד כלבים פחדניים על כל אינטראקציה שלהם עם החבל (גם אם בהתחלה זה רק מגע רופף או ליקוק החבל) ובהדרגה לבנות משחק משיכות מלהיב ומהנה.



שמונת החוקים העיקריים של משחק המשיכות בחבל:

1. אחיזה נוחה: השתמשו בצעצוע ארוך מספיק על מנת שתהיה לכם אחיזה נוחה בו וכדי למנוע מצב ששיניו של הכלב יגעו בידיכם.

2. חינוך נכון: החזיקו את הצעצוע וחכו. אם הכלב קופץ במטרה להגיע אליו או מנסה למשוך אותו, שימו אותו מאחורי גבכם ואל תתנו לו להגיע אליו. במהרה הוא יבין שהמשחק מתחיל רק כשהוא מקבל מכם את האות לכך.

3. הסבלנות משתלמת: כשכלבכם יושב ומחכה אמרו לו "קח" או "תפוס" ועודדו אותו לתפוס ולמשוך. היו סבלניים, לא כל הכלבים יתלהבו באותה המידה בהתחלה.

4. שליטה במשחק: למדו אותו לעזוב והכניסו את המילה "עזוב" מדי פעם באופן אקראי. הדרך הקלה להתחיל ללמד לעזוב היא באמצעות תגמול מזון. בהמשך כשהכלב כבר יודע לעזוב, התגמול יהיה חידוש המשחק עצמו.

5. אילוף תוך כדי משחק: אם במהלך המשחק הכלב שם את שיניו על עורנו או בגדינו, אמרו מילה שמסמנת את ההפסד ("אופס", "אוי") והפסיקו את המשחק לדקה (כאמור- הניחו את הצעצוע מאחורי גבכם או העלימו אותו לגמרי מהחדר וחדשו את המשחק כעבור דקה).

6. ערנות וזהירות: לעולם אל תתנו לילדים לשחק את המשחק ללא השגחה. באופן כללי כל אינטראקציה של ילד עם כלב חייבת להיות בהשגחת מבוגר.

7. התאמת המשחק לכלב: כשהחבל בפה הכלב, נערו אותו בעדינות מצד לצד ולא למעלה למטה כיוון שזה עלול להיות מסוכן לעמוד השדרה של כלבכם. התאימו את עוצמת המשיכות לגודל, לחוסן ולגיל של כלבכם.

8. סיום מתוק: בתום המשחק, החביאו את הצעצוע עד הפעם הבאה, כדי להשאירו כצעצוע ייחודי ומלהיב עבור כלבכם וכן על מנת לחזק אצל כלבכם את ההבנה שאתם מהווים "מקור כל הטוב".

מבוסס על המאמר "Tug O' War is a Fun Game to Play With Your Dog" מאת מאלפת הכלבים המומחית Pat Miller.


תיוגים:

7 צפיות0 תגובות
bottom of page