top of page
חיפוש

המדריך להישרדות בג'ונגל האנושי – כיצד לשמור על כלבינו

מאמר שנכתב עבור פורטל ביופט


כלבינו מתנהלים בתוך עולם של ריחות, טעמים, צלילים ושלל הפתעות, אך זהו עולם שטומן בתוכו גם לא מעט סכנות עבורם, שלא תמיד קל להם להבחין בהן. מתפקידנו לעזור לכלבינו להימנע מגורמי סיכון ומפגעים ולשמור עליהם בריאים ומחויכים.



כיצד עושים זאת אתם שואלים? במספר דרכים עיקריות:

הקניית רוגע ותחושת ביטחון ע"י חשיפה נכונה וחיובית לסביבה

כבר משלב הגורות כדאי לספק לכלבנו תחושת רוגע וביטחון על ידי חשיפה חיובית לסביבה שלו. כלב שמרגיש מוגן ובטוח, הוא לרוב כלב רגוע ונינוח, וככזה יקל עליו להשתלב בסביבה ולחיות חיים בריאים ושמחים. תהליך החשיפה צריך להיות הדרגתי, חיובי ותמידי. כמו כן עליו לכלול את כל מה שמרכיב את עולמנו: בני אדם וכלבים (מכל המינים, הצבעים והגדלים), בע"ח אחרים, רעשים, כלי תחבורה, מקומות, אובייקטים, סוגי משטחים וכו'.


ניהול סביבה נעימה, מעניינת, מוגנת ורגועה

- חשוב לספק לכלבנו מקום רגוע ונעים לשהות בו, רצוי מקום ייעודי בתוך הבית (שימו לב שגידול הכלב בחצר חיצונית אינה אידיאלית, כיוון שהגירויים הרבים מסביב עשויים לגרום לו לבעיות התנהגות עתידיות וכמו כן לא מעט כלבים נגנבים בצורה זו או נפצעים באם הם גם קשורים בחצר).

- כשם שאנו שומרים על סביבה בטוחה לילדים, כך חשוב להרחיק גם מן הכלב מאכלים ואובייקטים מסוכנים

- רצוי למנוע מכלבנו להסתובב חופשי בחוץ ללא השגחה. כאמור, שלל סכנות צפויות "בעולם הגדול והפראי" כתאונות דרכים, מזון מורעל, זוחלים ארסיים, תקיפה ע"י כלבים אחרים, לכידה ע"י הרשויות וכו'.

- כלב חושב הוא כלב רגוע ספקו לכלבכם משחקים מאתגרים מנטאלית בצורת צעצועי האכלה וחידות מזון. בצורה זו תספקו לו עניין בתוך הבית ותמנעו ממנו שעמום ואת הבעיות הנגזרות מכך (כגון חיפוש אתגרים בחוץ או התעסקות עם חפצים לא רצויים / מסוכנים).


פריקת אנרגיה: כלב עייף הוא כלב מרוצה ובריא

צאו לטייל עם כלבכם, שחקו עימו ואפשרו לו לשחק עם כלבים אחרים. בצורה זאת הוא פורק אנרגיה, מספק את צרכיו הכלביים (מרחרח וחוקר את הסביבה) ומחזק את התקשורת שלו אתכם ועם הסביבה (זוכרים? חשיפה מתמדת מסייעת לתחושת הביטחון והרוגע).

לימוד התנהגויות רצויות ותרגול התנהגויות שימושיות לזמן "חירום"

תהליך אימון וחינוך הכלב להתנהגויות רצויות (כדוגמת "שב" קשר עין") מסייע לבניית תקשורת מצוינת וקשר חזק וארוך טווח בין הכלב לבעליו. מעבר לכך- למידה יכולה גם להציל חיים!

ישנן שלוש התנהגויות עיקריות שכדאי שכל כלב ילמד:

1. למדו את כלבכם את המילה "עזוב" והכלילו אותה על כל דבר שתרצו שכלבכם יעזוב או יתעלם ממנו (דברים מסוכנים כגון חפצים, מזון, גלולות, בע"ח, כלי תחבורה וכו').


2. למדו את כלבכם לבוא על פי קריאה "אליי" (ואם כלבכם למד להתעלם מהמילה, התחילו לעבוד עם מילה חדשה שתהיה שימושית במצבי חירום. ארחיב על כך במאמר אחר)


3. למדו את כלבכם "השאר" – לשבת או לשכב בלי לזוז, גם אם הבקשה ניתנה ממרחק (חשבו על סכנה כמכונית מתקרבת במהירות, לא הייתם רוצים במקרה כזה שכלבכם ירוץ למשמע המילה "אליי" שכן הוא עשוי חלילה להתנגש בה, עדיף שיישאר בתנוחה מסוימת בלי לזוז, הרחק מהמכונית, עד שתחלוף הסכנה).


תהליך הלימוד צריך להיות הדרגתי ולהתחיל בסביבה נטולת גירויים על מנת למקסם את הצלחות הכלב. רצוי להיעזר במאלף ומטפל התנהגותי ולעבוד בשיטות המבוססות על חיזוקים חיוביים, ללא שימוש בכוח, בהפחדה או בהכאבה.


בואו ונשמור על כלבינו כך שיחיו בשמחה ובבריאות, כשם שהם שומרים עלינו וממלאים את חיינו!

2 צפיות0 תגובות
bottom of page